سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی کتاب

&

انتقاد ترکیه از موضع "متناقض" فرانسه در لیبی


 

 

  • انتقاد ترکیه از موضع "متناقض" فرانسه در لیبی


    به گزارش تابناک، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه ضمن متهم کردن فرانسه به حمایت از خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش "ملی" لیبی، خاطرنشان کرد، در موضع فرانسه نسبت به لیبی تناقض وجود دارد.
    چاووش اوغلو همچنین تصریح کرد، سازمان ملل دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فائز السراج به رسمیت می‌شناسد و از تمامی کشورها خواسته است تا روابط خود را با طرف‌های دیگر در لیبی قطع کند، اما فرانسه در موضع خود نسبت به این موضوع تناقض دارد.

    وی در ادامه افزود: این عملکرد فرانسه، ریاکاری و فریب است و همگان می‌دانند که بازی فرانسه در لیبی تا چه میزان خطرناک است.
    وزیر خارجه ترکیه همچنین عنوان داشت: ماکرون در پشت پرده جنایت‌های جنگی و جنایت‌های ضد بشریت خلیفه حفتر در لیبی ایستاده است. فرانسه به ریاست ماکرون در راستای تلاش برای بازگرداندن فرانسه به دوره استعماری خود در گذشته، از تلاش‌های تروریست‌ها برای تاسیس دولتی کوچک در شمال سوریه و تقسیم لیبی حمایت می‌کند.

    چاووش اوغلو در خصوص موضع مصر در قبال لیبی، خاطرنشان کرد، قاهره در لیبی بر اساس دستورات فرانسه و امارات عمل می‌کند.

    وی در واکنش به اظهارات عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر مبنی بر این که دو منطقه "سرت" و "الجفره" خط قرمز هستند، گفت: این دو شهر از مرزهای مصر دور هستند و در مرکز کشور قرار دارند پس چگونه خط قرمزی برای مصر به حساب می‌آیند؟ سیسی به نیابت از طرف‌های دیگر فعالیت می‌کند یا اینکه به خاک لیبی چشم طمع دوخته است. او باید دلایل این امر که این دو منطقه را خط قرمز نامیده است، بیان کند.

    رئیس جمهوری مصر پیشتر در اظهاراتی به احتمال مداخله نظامی مستقیم کشورش در لیبی در صورت استمرار پیشروی نیروهای دولت وفاق ملی به سمت شهر استراتژیک "سرت" اشاره کرد.

    لیبی از زمان برکناری معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع شاهد دودستگی و جنگ و ناآرامی است و دو دولت یکی در غرب و دیگری در شرق بر این کشور سلطه دارند که هر یک تلاش دارد با شکست دیگری، کنترل کل کشور را در دست بگیرد. دولت اول از سوی سازمان ملل و ترکیه به رسمیت شناخته شده و دولت شرق لیبی هم از سوی برخی کشورها از جمله روسیه حمایت می‌شود.